Een Inspirerend bezoek aan de Abdij van Egmond met de Seniorenvereniging

Op een stralende ochtend van 14 september 2023 begon een bijzondere reis voor de leden van de Seniorenvereniging. Een bus vol enthousiaste senioren vertrok om 8.15 uur vanaf het gemeentehuis, stopte langs Zijm en Blonk, Bernhardlaan, Buytengors en Buureton, voordat ze bij de boot aankwamen. Daar stapten de laatste deelnemers aan boord, en zo was de bus volgeladen met verwachting en opwinding. Onze chauffeur voor de dag was Ron van TBO Touringcar Texel, die ons beloofde veilig en comfortabel naar Egmond te brengen.

Het programma voor de dag was strak gepland, met een bezoek aan de Sint Adelbertabdij in Egmond Binnen als hoogtepunt. Rond 10.30 uur arriveerden we in Egmond, waar we hartelijk werden ontvangen met koffie, thee en gebak. Leo Fijen verwelkomde ons en gaf een boeiende lezing over de abdij. Hij deelde interessante feiten, zoals het feit dat er 10 monniken in de abdij wonen en 100 vrijwilligers, die onder andere de prachtige boomgaard onderhouden, kaarsen maken en de horeca en winkel verzorgen. De Abdij van Egmond is een oase van gebed, ontmoeting, vriendschap, rust en stilte, iets wat de heer Fijen in zijn lezing nader toelichtte. Hij deelde ook 10 waardevolle tips voor hoop en perspectief in de herfst van ons leven.

Na de inspirerende lezing bezochten we de abdijwinkel en het museum, waar we meer te weten kwamen over de rijke geschiedenis van deze bijzondere plek. Om 12.30 uur woonden we een middaggebed bij in de Abdijkerk.

Na het middaggebed werden we getrakteerd op een heerlijke lunch met smakelijke soep en verse broodjes. Vervolgens stond er een boeiende rondleiding over het Abdij terrein op het programma, onder leiding van deskundige gidsen. Gids Gerard waarschuwde dat de rondleiding anderhalf uur zou duren, maar het prachtige weer weerhield een paar deelnemers er niet van om zelfstandig te gaan verkennen.

De groep werd opgesplitst in twee, en we begonnen onze ontdekkingstocht in de fruitboomgaard, een waar juweeltje met meer dan 200 verschillende appelrassen. We vervolgden onze weg naar een stiltegebied, waar de Abdij opdoemde. Het gebouw, dat in 1933 werd herbouwd, herbergt nu 10 monniken, variƫrend in leeftijd van 31 tot 93 jaar. Stilte staat centraal in hun leven. We keerden terug naar de Abdijkerk, waar de relieken van Sint Adelbert en de graftombe van graaf Floris van Egmond zich bevonden.

Na dit bezoek wandelden we verder over het historische abdijterrein uit de middeleeuwen, op weg naar de schilderachtige Buurkerk. De gids deelde zijn diepgaande kennis over het domein van de Benedictijnse monniken, waardoor we ons nog meer verbonden voelden met deze bijzondere plek.

Aan het einde van onze wandeling bezochten we de ambachtelijke kaarsenmakerij, waar kaarsen nog steeds volgens traditionele methoden worden vervaardigd. We waren onder de indruk van de vakmanschap en toewijding die hier te zien waren.

Uiteindelijk was het tijd om terug te keren naar de bus, die op ons wachtte om ons richting Texel te brengen. Terugkijkend op deze prachtige dag, vol met nieuwe indrukken en inspiratie, beseften we dat dit een ervaring was om te koesteren en te delen met anderen. De Abdij van Egmond had ons diep geraakt, en we keerden naar huis terug met een gevoel van voldoening en reflectie.

Dit was een dag die ons eraan herinnerde dat levenslang leren en ontdekken geen leeftijdsgrens kent. Het was een dag om te koesteren en om na te denken over wat er nog meer te ontdekken valt in de herfst van ons bestaan.

Gerard van Uunen