Een gezellige ochtend op woensdag 18 mei op De Krim.

Het was voor het eerst dit jaar, afgezien van de theatervoorstelling in de Toegift, dat er voor de leden een activiteitenochtend werd georganiseerd. Met een lunch ter afsluiting. Omdat Pasen al verstreken was en de zomervakantie nabij, werd met een kleine eigen bijdrage van de leden, weer eens lekker uitgepakt. We gaan er gelukkig niet over, maar dat het een zonnige dag werd was een cadeautje. Er waren 65 deelnemers en dat viel eigenlijk een beetje tegen. Misschien durft nog niet iedereen de rem los te gooien nadat we lange tijd in een lockdown hebben gezeten. Ons aller Guusje Witte had voor een bus gezorgd van TBO waarmee onze deelnemers op luxueuze wijze naar de Krim en terug werden vervoerd. Er waren ook nogal wat mensen die per stalen ros en electriek aangedreven de afstand overbrugden. De rest kwam met eigen vervoer.

Ver voordat alle deelnemers hun bestemming bereikten en aan de koffie met gebak konden, was er al het nodige werk verzet. Op het terras was menig tafel in beslag genomen door een oud Hollands spel. De spellen zouden s’morgens om 6 uur op de Krim worden afgeleverd, geïnstalleerd en toegelicht. Later kon absoluut niet, daar de leverancier de boot moest halen. Wij kennen gelukkig 1 bestuurslid die de vroegte niet schuwt en ook nog eens in de buurt woont. Klokslag 6 uur was hij aanwezig voor de overdracht. Dat hij ter plekke niemand trof en er zelf achterheen moest bellen, geeft weer hoe vasthoudend hij kan zijn als het om afspraken gaat. Hulde aan onze Tom Steenvoorden.

Op het volgestroomde terras in een heerlijk ochtendzonnetje genoten we van de koffie, de petit fours en bovenal van elkaar. De uren die erop volgden werden spelend doorgebracht waarbij een kinderlijke vreugde alom opgeld deed. Aan het fotograferen van de activiteiten werd niet of nauwelijks gedacht. De zwembadgangers hebben ongetwijfeld hun kans waargenomen om in het Krimbad bommetjes te maken. Zelf heb ik me in een midgetgolf golf avontuur gestort en wat ik daar zag was, bij wijze van spreken, niet te filmen. Gewapend met scoreplankje, stick en fel oranje bal betrad ik een spelonk met neon licht dat de menselijke bewegingen voortdurend van kleur deed verschieten. Boven het licht uit klonk een muziekje dat overstemd werd door het uitbundig lachen van de deelnemers. Wat een toeren werden er bedacht en uitgehaald om het balletje in een hole te parkeren. En ligt hij er uiteindelijk in, hoe krijg je hem er dan weer uit. Niet iedereen bleek even soepel om deze klus te klaren en tot mijn genoegen zag ik hoe spontane mantelzorg ontstond. Medespelers doken letterlijk en figuurlijk in het gat. Het is jammer dat niemand hiervan beelden heeft geschoten. Het was de speeltuin in optima forma.

Afbeelding invoegen   Afbeelding invoegen   Afbeelding invoegen

De oud Hollandse spelletjes waren ook zeer in trek. Een aantal van de aanwezigen waren ermee bekend en dat was te zien aan de hoge score die ze behaalden. Sjoelen om een hoekie is een techniek die de meesten van ons niet beheersen. Een bord met Krimsoldaten in felrood tenue en een hengeltje voor de deelnemers. Bedoeling was om met het hengeltje de troepen te verplaatsen. Een vreedzaam spel dat veel plezier opleverde. Wel eens geprobeerd om van afstand een balletje ( dat aanvoelde als een zitzak) in een klomp te gooien? Prachtige sport. Kenmerkend voor de spelochtend was, dat er geen verliezers waren. Slechts enkel "kamPioenen”.
  Afbeelding invoegen

Afbeelding invoegen   Ongeveer om 12.30u verzamelden we ons bij de ingang van de Kiekendiefzaal voor de zeer verdiende lunch. Hoe de mensen op hun plek te krijgen vroeg nogal wat coördinatie. De zaal kende flinke hoogteverschillen. Guusje leidde een groot aantal mensen, inclusief hun instrumenten zoals rollatoren, leunstokken en steunkousen, een trapje af naar een enorme soort van orkestbak. Daarin kon men aanschuiven aan twee lange tafels.

Op het hoger gelegen middengedeelte was het buffet gesitueerd. Met daarnaast een lange tafel. Voor de "upper ten” was nog een hoger gelegen eethoekje beschikbaar. Het werd dus heel veel "trappetje op en trappetje af” om iets van je gading op je bordje te verzamelen. Ook hierbij werden de minder draagkrachtigen geholpen door de disgenoten die nog wat vitaler waren. Een toonbeeld voor de samenleving. De lunch was zodanig samengesteld dat er voor ieder wat wils was en er werd zichtbaar gesmuld.

Afbeelding invoegen

Eenmaal weer buiten en begeleid door een vrolijk schijnend zonnetje, togen we huiswaarts. De volgende dag zag ik in mijn regenmeter 18 cc hemelwater. De 18e mei was dus een gezegende en bovenal gezellige dag.

André van Gent