Dagreis Naturalis Leiden

Op woensdag 14 september hebben we met een groep van 38 personen een bezoek gebracht aan het museum Naturalis in Leiden.
Vertrek om 08.30 uur met een touringcar van TBO, met chauffeur Hans, vanaf het gemeentehuis richting veerhaven, zodat we met de boot van 09.00 uur naar de overkant vertrokken. Vanaf Den Helder linea recta naar Leiden, waar we om 11.15 uur bij Naturalis arriveerden.
In het museum stond onze lunch als lopend buffet al gereed, een en ander hebben wij ons goed laten smaken. Na de lunch op eigen gelegenheid door het museum gezworven. Museum Naturalis is gevestigd in een schitterend nieuw gebouw.
In indrukwekkende zalen vergaap je je aan de rijkdom van de natuur.
De zalen zijn gevestigd op diverse verdiepingen in het het gebouw:
Een bezoek aan Naturalis is een combinatie van zien, doen en beleven. In de indrukwekkende museumzalen ontdek je meer over het vroegste leven op aarde, Nederland in de ijstijd en de oerkrachten van onze aarde. Je maakt kennis met de verrassendste versiertrucs van planten en dieren, staat oog in oog met een Afrikaanse olifant en T. rex Trix.
De zaal: De aarde is een ode aan de enorme kracht van onze planeet: scheppend en gevend, maar ook vernietigend. Hier reis je langs plekken waar die kracht zichtbaar en zelfs ook voelbaar is.
De ijstijd: Een onherkenbaar landschap bedekt Nederland. Wilde natuur in een onherbergzaam oerlandschap. Dat is waar de zaal De ijstijd je mee naartoe neemt.
Dino zaal: In deze zaal staan diverse skeletten opgesteld, onder andere de  kroonjuwelen van Naturalis.
In de spotlights: T. rex Trix, haar tijdgenoten en andere oer reptielen.
Bijzonder zijn ook de volgende zalen met volgende titels:
Leven, de dood, de verleiding, de vroegste mens.
Om alle zalen te beschrijven daarvoor krijg ik van de redactie vast niet de gelegenheid. Ik kan dit museum voor jong en oud van harte aanbevelen.
Om 15.15 uur vertrokken wij weer richting Den Helder waar we met de boot half zes naar Texel vertrokken, al met al een bijzonder geslaagde dag.

Gerard van Uunen