Met voor senioren interessante links, alles betreffende Texel begint met Texel.

Brandveiligheid en de invloed van vergrijzing hierop
Verslag van een presentatie van Dick Jongeneel, expert brandveilig leven van de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord, tijdens de alv van 17 feb 2017. Lees meer

Nabestaandendossier en nalatenschap
Lees meer over wilsverklaringen en nalatenschap.

Phishing
Lees meer over hoe u phishing kan herkennen en fraudevoorkomen. Een artikel van SeniorWeb.

Prik tegen pneumokokken
Lees meer over deze vaccinatie. Een bericht van huisarts Josine Blanksma.

Texel Energietoeslag via gemeente
Van 1 tot 31 december kunt u bij de gemeente nog een aanvraag indienen voor een energietoeslag. Voor meer informatie direct naar de website van de gemeente: energietoeslag-voor-inwoners-met-een-laag-inkomen

Texel Gezond Natuur Wandelen
Gezond Natuur Wandelen Texel organiseert de wandelingen in samenwerking met Texels Welzijn, Sportservice Texel, Staatsbosbeheer en IVN afdeling Texel, wandelsportvereniging Het Gouden Boltje en Natuurmonumenten.
Startplaatsen:
zaterdag 10.00 uur: Den Burg, Stayokay, Haffelderweg 29
donderdag 10.00 uur: Den Burg, de Gollards, de Zes 12, rollatorwandeling
donderdag 10.00 uur: De Koog, het Maartenhuis, Ruyslaan 81
woensdag 10.00 uur: Oosterend, het Cafeetje, Kerkstraat 7
Voor meer informatie en contactpersonen op Texel:
www.gezondnatuurwandelen.nl, en kies wandelen.

Texel Hospice

Texel Kompas
Texelkompas is een digitale wegwijzer naar het aanbod van zorg, welzijn, sport en cultuur op Texel:

Texel Rijbewijs verlengen en tegemoetkoming leden
Bij het verlengen van een rijbewijs bij een leeftijd van 75 jaar en ouder dient een gezondheidsverklaring te worden ingevuld. Dit kan het beste online. Eventueel kan de vereniging u helpen bij het invullen. Als u het niet online wilt doen kunt u ook naar de balie van de gemeente gaan.
Als u de gezondheidsverklaring heeft ingevuld maakt u een afspraak bij een arts. Dit kan vaak bij uw eigen huisarts. Of anders bij:
Keuringsarts Van den Bent (De Cocksdorp)
Tel.: 06-539 342 29
E-mail: ravdbent@texel.com
Het bestuur heeft besloten om aan leden bij verlenging van een rijbewijs bij een leeftijd van 75 jaar of ouder een tegemoetkoming te geven van € 25,-- . Lees meer voor de criteria.
Meer informatie:
CBR: cbr.nl en kies Rijbewijs houden / Rijbewijs verlengen na uw 75ste?
Keuringsarts Van den Bent: uitgebreide toelichting (december 2022), en
Gemeente Texel: texel.nl/rijbewijs

Texel Samen Beter
Texel Samen Beter is de Texelse zorgvereniging voor elke Texelaar die nu of straks zorg nodig heeft, voor zichzelf of zijn/haar gezinsleden. Het doel: samen goede en betaalbare zorg op Texel realiseren en ervoor zorgen dat alle organisaties die dat leveren optimaal samenwerken.

Texels Welzijn

Texel Wonen
Verslag van een gesprek op 14 juni 2016 tussen bestuursleden en een beleidsmedewerker van de gemeente over langer zelfstandig wonen op Texel. Lees verslag.

Texel Ziektekostenverzekering lage inkomens via gemeente
De gemeente Texel biedt samen met Univé een collectieve zorgverzekering aan voor haar inwoners met een laag inkomen: www.gezondverzekerd.nl/gemeente/texel/.

Valpreventie bij ouderen. Wat kunt u zelf doen?
Vallen bij oudere mensen is een ernstig en veel voorkomend probleem. Ongeveer één op de drie nog thuiswonende ouderen valt minstens één maal per jaar. Dit kan nare gevolgen hebben. Sommigen moeten na een val opgenomen worden in een zorgcentrum of ziekenhuis. Bij anderen ontstaat veel angst om opnieuw te vallen. Dit leidt tot onzekerheid bij gewone dagelijkse bezigheden. Hoe eerder u de gevaren aanpakt, hoe sneller het risico op vallen afneemt. Lees meer.

Wilsverklaring
Lees meer over wilsverklaringen en nalatenschap.

Zorgverzekering Informatie Centrum (Z.I.C.)
Het Zorgverzekering Informatie Centrum (Z.I.C.) informeert u over de belangrijkste thema's bij het kiezen van een zorgverzekering. U kunt zorgverzekeringen eenvoudig vergelijken op belangrijke aspecten (zoals premie en polisvoorwaarden), zodat u de zorgverzekering ziet die het beste bij uw persoonlijke situatie past. Op www.zorgverzekering.org krijgt u enkel informatie, geen advies. Zo bent u op ieder zorgmoment voorbereid.